SELAMAT BERKUNJUNG KE BLOG PRA-U SMK SULTAN OMAR, DUNGUN, TERENGGANU - TARIKH KEMAS KINI: 30 JANUARI 2019 - 10:20 MALAM SELAMAT MENGHADAPI PEPERIKSAAN SEMESTER 3, ULANGAN SEMESTER 1, ULANGAN SEMESTER 2, DAN SEMESTER 1. SELAMAT BERJAYA.

WARGA PRAUNIVERSITI 2017

banner

Jumaat, 17 Oktober 2014

MOTIVASI TEKNIK BELAJAR UNIVERSAL DR. SHARIF AHMAD

BEBERAPA orang pelajar Pra-U mengikuti Motivasi Teknik Belajar Universal di Dewan Warisan bersama-sama dengan pelajar SPM selama satu jam setengah pagi ini.


Motivasi dijalankan oleh Dr. Sharif Ahmad, seorang doktor perubatan di Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu. Beliau merupakan seorang panel dalam Megamind Leadership Consultancy yang giat menjalankan motivasi di sekolah, kolej dan universiti, serta badan pendidikan lain.

Beliau menghuraikan teknik belajar dengan tema "Semakin Sibuk Semakin Cemerlang" berdasarkan pengalamannya semenjak sekolah menengah rendah hingga di universiti, serta semasa berkhidmat di hospital.

Dalam ceramah motivasinya, Dr. Sharif mengemukakan lima strategi belajar "5 Magic Bullets" dengan menggunakan bahasa yang mudah dan ringkas tetapi jelas. Kandungan motivasinya terdapat dalam bukunya yang baru diterbitkan, 5 Magic Bullets Teknik Belajar Universal.

Walaupun begitu, hanya 19 orang pelajar Pra-U yang hadir, berbanding dengan jumlah kseluruhan pelajar Pra-U di SMKSO seramai 73 orang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih.